Yemek yedikten sonra “üzerime yorgunluk çöktü” ifadesi birçoğumuz tarafından kullanılır. Yemek yedikten sonra uykunun gelmesi hormonlarımız tarafından gerçekleşen hareketlenmeler nedeniyle meydana gelmektedir. Yemek yedikten sonra hormonlarımız devreye girer ve bedenimize yansır. Bu hormonlardan insülin, seratonin ve melatoninin etkilerinden bahsedelim.

Özellikle uzun süreli açlık durumundan sonra ya da yemekte karbonhidrat- protein dengesini kuramadıysak uykumuzun gelmesi muhtemeldir. Pankreasımızdan salgılanan insülin hormonu, besinlerle alınan veya vücudumuzda üretilen glikozun yakılması yani fazlasının uzaklaştırılması için gereklidir. Yani şeker dengemizin sabit kalabilmesi için insülin hormonunun üretimi şarttır.

Besinlerle aldığımız fazla karbonhidrat, bazen insülin hormonunun yetersiz kalmasına neden olur ve şekerimiz düşer. Sonrasında da halsizlik belirtileri başlar ve uykumuz gelir. Bunu önlemek adına öğünlerimizde fazla karbonhidrat alımından kaçınmalı ve tek başına karbonhidratlı yiyeceklerle beslenmek yerine bunu dengeleyecek proteini de öğünümüze katmamız gerekir. Eğer uykunuzun gelmesi için karbonhidrat almayı düşünüyorsanız bu sağlığınız için yanlış bir uygulama olacaktır. Çünkü bu uygulama zamanla insülin hormonunuzun yetersiz kalmasına yol açabilir ve sonucunda vücudunuzda insülin direncinin oluşmasına yol açabilir.

Uykuyu daha kaliteli sürdürmek ve rahat bir uyku başlangıcı için seratonin ve melatonin hormonlarını harekete geçirebiliriz. Bu hormonlar mutluluk ve uyku verici hormonlar olarak adlandırılırlar. Tabiki bu hormonların harekete geçmesini sağlayan besinleri sürekli tüketmek de zamanla yoksunluğa yol açabilir. Bu nedenle her mutsuz hissettiğimizde veya uykumuz geldiğinde bu besinleri tüketmek isteyecek ve mutlu olmak için yalnızca bunlara ihtiyaç duyar hale geleceğiz. Bu nedenle kararında bu besinleri tüketmeliyiz.

Rahat ve huzurlu bir uyku için bazı önerilen besinler mevcuttur. Uykuya dalmak, uykuyu sürdürmek ve kesintisiz bir uyku sağlamak için besinlerden yardım almamızda bir sakınca yoktur. Yalnızca uyumayı planladığımız saatten en az yarım saat bir saat önce yemek yemeyi sonlandırmalıyız. Uyku getiren yiyecekler şu şekilde sıralanabilir;

  • Muz; huzurlu bir uyku için en çok tavsiye edilen besindir. İçerdiği magnezyum ile kas gevşemesini, rahatlamayı sağlar, seratonin ve melatonin hormonunun salımını uyarır.
  • Ceviz; İçerisindeki kalsiyum ve tripofan huzurlu bir uykuya yardımcı olur.
  • Süt ve süt ürünleri; kalsiyum ile kas gevşemesini sağlar.
  • Bal; insanı dinginleştirir.
  • Keten tohumu; omega-3 içeriği ile depresyonu uzaklaştırır.
  • Bitki çayları; tercihinize uygun bir bitki çayı huzurlu uykunun anahtarı haline gelebilir. Papatya çayı, adaçayı gibi.
  • Patates; tripofan içeriği ile kalsiyum sağlar.
No Comments Yet

Comments are closed