Her birimiz beden ve ruh sağlığımız için uykunun ne kadar önemli olduğunu bilmekteyiz. Uyku üzerine yazılmış binlerce makale ve haber her gün karşımıza çıkmaktadır. İnsanlar uyku kalitesinin yüksek olması adına birçok düzenlemeye gitmektedir. Yatak odası düzenlemesi, ev düzenlemesinin en önemli parçası olarak görülür. Çoğumuz aslında doğru bilgiye ulaşmanın yolunu bilmekte fakat bunları uygulamada eksik kalabilmekteyiz. Ve doğru bildiğimiz uygulamalar kadar yanlış bildiğimiz şeyler de mevcuttur.

Bazen uyku kalitemizi yükseltmek veya uyku sorunlarımızın önüne geçebilmek adına önlemler alırız. Fakat bazı bilinen yanlışlar sebebiyle doğru bildiklerimiz de işe yaramaz. Peki uyku hakkında en çok konuşulan ama aslında yanlış olan şeyler nelerdir? Sizce yıllardır bildiğiniz hangi gerçekler aslında yanlışmış?

  • Bu yanlışlardan ilki, gece uykusunu gündüz tamamlarım cümlesidir. Örneğin gece uyumamız gereken 7-8 saatlik uyku 5 saat olduysa gündüz 3 saatlik uykuyla gece uykusunu tamamlayacağımızı düşünürüz. Unutmamalıyız ki gece uykusu metabolizmanın gerek duyduğu, uyumamız gereken vakittir. Bu nedenle gündüz uykusu asla gece uykusunu karşılamaya yeterli olmayacaktır. Ayrıca günlük işlerimizin aksamasına sebep olarak biyolojik saatimizin dengesini de bozacaktır.
  • Yorularak yatağa girme uygulamasına değinelim. Özellikle uykusuzluk problemi çekenler ve uykuya dalmakta sorun yaşayanlar gün içerisinde kendilerini oldukça fazla yorarak gece daha rahat ve deliksiz uyuyacaklarını düşünürler. Aslında fazla yorgunluk sonrası uykuya hazırlanmak uyku kalitesini bozar ve uyku bozukluklarına da zemin hazırlar. Bu tür bir uygulama yerine daha sağlıklı uygulamalara gidilmelidir. Yatak odası düzenlemesinden uyku öncesi ritüellere kadar birçok yöntem mevcuttur.
  • Diğer bir yanlış bilinen ise uyku problemine yakalandığının kanıtı olarak tıbbi bir uyku bozukluğu testi sonucunun aranması. Uyku bozukluklarını tespit etmek amacıyla bazı testler bulunmaktadır. Ancak uzmanlar şikayetlerinizi dinleyerek sizi bir teste sokmadan da bir uyku bozukluğu tanısı koyabilir. Uzmanlar bu görüşü savunmakta ve uygulamaktadır.
  • Bazılarımız gece yeterli saat uyusalar da yataktan kalktığında kendini halsiz ve yorgun hissedebilir. Bunun nedeni uyku esnasında yaşanan bazı olaylar sebebiyle ya da yatak seti seçiminin yanlış olmasından kaynaklanabilir. Fakat bunu kabul etmemekte ve uyku esnasında yaşayabilecekleri durumlar hakkında bilgi sahibi olmayabilirler. Uyku esnasında uyku apnesi sendromu, huzursuz bacak sendromu, korku nöbeti, uyurgezerlik gibi fark etmedikleri olaylar yaşıyor olabilirler.
  • Kimimiz az uyumanın sağlığa daha faydalı olduğunu, çok uyumanın hantallaştırdığını düşünür. Halbuki her insanın uyku ihtiyacı farklıdır. 8-9 saati geçmediği sürece uyku süresinde bir sakınca yoktur.
No Comments Yet

Comments are closed