Uykunun fizyolojik ihtiyaçlarımız arasında en önemlisi olduğu bilimsel araştırmalar sonucu ispatlanmıştır. Bilim insanlarının asırlar önce kitaplara işlediği uyku ihtiyacı yadsınamayan bir gerçektir. Yeni bir güne sağlıklı başlayabilmek, duygu ve düşüncelerimizle yeni başlangıçlara gözümüzü açabilmek, metabolizmamızı düzenlemek gibi sonuçta yaşamımızı devam ettirebilmemiz için günün bir bölümünü sağlıklı bir uyku ile geçirmek zorundayız.

Uyku, bilincimizin ortadan kalktığı fakat organizmanın işlevlerinin devam ettiği nörofizyolojik bir süreçtir. Uyku esnasında bazı bilişsel işlevler yavaşlarken fizyolojik işlevler devam eder. Bilişsel işlevler yavaşladığında beyin onarılır, bilgiler tazelenir ve yeni bilgilerin öğrenilebilmesi için beyin kendini yeni öğrenim süreçlerine hazırlar. Beyinin uykuda kendini sağlıklı bir şekilde yenileyebilmesi için ve bedenin uyku ihtiyacı için yetişkin bir insanın tam ortopedik yatakta ortalama 7-8 saatlik uyku sürecine ihtiyacı vardır.

Uyku Hijyeni Nedir? Neler Yapılmalıdır?

Uyku öncesi, sırası ve sonrası süreçlerinin sağlıklı biçimde devam ettirebilmemiz için gereken koşullara uyku hijyeni adı veririz. Peki uyku hijyeni için neler yapmalıyız ve neden önemlidir?

Sağlıklı bir uyku için ihtiyacımız olan şey öncelikle uyuduğumuz ortamın düzenlenmesi ile başlar. Uyuduğumuz yatağın, çarşafların, yastıkların temiz ve tozdan arındırılmış olması gerekir. Hayatımızın en önemli parçası olan uykunun verimli olabilmesi için ufak detayların bile önemli olduğunu söyleyebiliriz. Kullandığımız yatak ekipmanlarının rengi ve deseni bile buna dahildir. Hoşumuza giden eşyaların seçimi bizlere fayda sağlayacaktır.

Uyuduğumuz odanın aydınlatması, yatak odasının duvarlarının rengi gözleri yormayan, hoşumuza giden türden seçilmelidir. Yatak odamız yalnızca uyku ihtiyacımızı gidermek için tasarlanmalıdır. Örneğin yatak odamızda çalışma masamız olmamalıdır. Uyumak için özel bir odanın olması zihnimizi rahatlatır.

Uykuya başlamadan önce ılık bir duş alınabilir. El, yüz, diş ve vücut temizliğinden sonra uykuya başlamak uyku kalitesini arttırır.

Uykuya başlamadan önceki zihin temizliği de bir o kadar önemlidir. Zihnimizi boşaltmak uykuya daha çabuk başlamamızı ve uyandığımızda zihnimizin daha berrak olmasını sağlar. Zihnimizi temizlemenin birçok yolu mevcuttur. Günümüzde artık yaygınlaşmış olan ve birçok insanın kullandığı bilişsel terapiler, nefes egzersizleri, düşünce terapileri uykuya başlangıcı hızlandıran ve uyku dışında da yaşamımızdaki stresten uzaklaşmamızı sağlayan uykuya yardımcı olan yöntemlerdir.

Ayrıca uyku saatimizi planlanan işlerimize göre ayarlamak, gece uykumuzu düzenli bir şekilde uyumak, işlerimizi ertelemeden yaşamımızı sürdürmek, uykudan en üst düzeyde verim almamızı sağlayacak ve yeni işlere beynimiz başta olmak üzere tüm vücudumuzu en yaşanabilir hale getirecektir.

No Comments Yet

Comments are closed