Uykunun yardımı ile bilgilerimizi tazeleme ve öğrendiklerimizi tekrar etme gibi işlevleri herkes tarafından bilinmektedir. Bu evrede vücudumuzun en önemli parçası olan beyin görev görür. Kaliteli bir uyku beynin işlevlerinin yerine getirilmesi için önemli bir koşuldur. Belki de günlük koşuşturmalardan sonra zihnimizin yalnızca burada tam anlamıyla dinlendiği ve bilincimizin kaybolduğu süreç olan uyku, bir diğer adıyla yenilenme süreci olarak adlandırılabilir. Uyku esnasında dinlenme yalnızca bedenen değil zihnimizin de dinlendiği zamandır. Aslında mecbur olduğumuz fizyolojik bir ihtiyaç olan uyku yanında bedenen dinlenmeyi sağlamaktadır.

Öncelikle uykuda öğrenme sürecini başlatan ve tüm mekanizmayı düzenleyen beynimizi inceleyelim. Beynimiz, beyin sapı olarak bildiğimiz bölümü ile tüm yaşamsal faaliyetlerimizi düzenler. Bu faaliyetler; nefes alıp verme, kalbimizin atması, yürüme, koşma, konuşma gibi sinir ağları ile döşenmiş vücudumuzun otomatik ve yaşamsal olaylarını düzenler. Bu ağlar vücudumuzdan gelen mesajları beynimize iletmek için görevlendirilmiştir. Sinir sistemi mesajlarının alınabilmesi için de sağlıklı bir beyne ihtiyacımız vardır. Beynimizin sağlıklı çalışabilmesi için de gereken şey uykudur.

Beynimizin uyku esnasında yaşadığı aktif bir süreç vardır. Bu sürece REM uykusu adı verilir. Uykumuzun bu bölümünde öğrendiklerimizi pekiştirmek adına düzenlemeler gerçekleşir. Bu dönemde beyin en az gündüz çalıştığı kadar çalışır. Uyku esnasındaki beyin dalgalarına bakılarak bu durum kanıtlanmıştır. Uykuda beyin, gereksiz şeyleri siler, öğrendiklerini kaydeder ve zihnin kaydedilmesini istediği şeyleri ayıklar. Bu yüzden uyandığımızda ezberlediğimiz şeyler daha çok hatırlarız. Özellikle uyumadan yarım saat önce ezberlenen şeyler uyandıktan sonra daha da akılda kalır. Uyku bir nevi tekrar etme sürecidir. Yenilenme ve tazelenme dönemidir.

Uykunun tüm canlılar tarafından yeterli düzeyde ihtiyaç olduğunu biliyoruz. Gece olduğunda tüm dünya sessizleşir. Bedenler kendiliğinden uykuya kendimi hazırlar. Fakat bazen uykuya karşı direniriz. Sınav zamanı öğrenciler ders çalışmak adına sabahlar ve daha çok şey öğrenmek adına uykularından olurlar. Bu öğrenme süreci belki geçici olarak fayda edebilir. Ama hayat boyunca geçerli olacak tek gerçek gece salgılanan hormonlara ihtiyacımız olduğu ve gece uyunması gereken vakitte öğrenilen bilgilerin geçici olduğudur. Birey, gece uykusunu aldıktan sonra günün kalan birçok saatini öğrenmek için ayırdığında bilgilerini uzun süre saklamada daha başarılı olacaktır.

No Comments Yet

Comments are closed