Herkesin uykusuzluk tanımı diğerlerinden farklıdır. Herkes kendi yaşadığı uyku problemine göre uykusuzluk tanımını kurgular. Kimisi için bu gereken saatten az uyumak iken kimisi için uykularının sürekli bölünmesidir. Dünya Sağlık Örgütü tanımına göre uykusuzluk, uykuda dalmada ve uykuyu sürdürmede güçlük olarak tanımlanmıştır. Tıbbi adı “insomnia” dır. Uykusuzluk, kaynaklandığı nedene ve süresine göre birkaç başlık altında sınıflandırılmıştır.

Uyumsuzluğa Bağlı Uykusuzluk: Yeni başlangıçlar, bitişler kısaca hayatın akışını değiştiren bir olayla karşılaşıldığında uyum sağlamada güçlük nedeniyle bölünen uykular uyumsuzluğa bağlı olarak sınıflandırılır. Örneğin, yeni okula başlayan bir çocuk, ertesi gün önemli bir iş görüşmesi olan birey, hastalık durumları.

Kronik uykusuzluk: 6 aydan daha uzun süren uykusuzluk şikayetleri kronikleşmiştir. Bu bireylerde hayat boyu uykusuzluk şikayetleri devam eder. Başka bir hastalığa bağlı olarak gerçekleştiği düşünüldüğünden uzun vadelidir.

Psikolojik ve Fizyolojik Nedene Bağlı Uykusuzluk: Tıbbi bir rahatsızlığa bağlıdır. Organik bir nedene bağlı olan bu durum hastalık tedavi edilmedikçe düzelmez. Depresyon ve anksiyete rahatsızlığı, bipolar, astım, kalp hastalıkları, uyku apnesi, huzursuz bacak sendromu, reflü, diyabet, parkinson, alzheimer, tiroid bezi hastalıkları gibi kronik hastalıklar ve bazı ilaçlar uykusuzluğa sebep olabilir.

Uykusuzluğun altında yatan tıbbi bir hastalık dışında bazı nedenler olabilir. Aşırı kafein, alkol, nikotin kullanımı, uyku hapları ve uyku öncesi yapılan aşırı yapılan egzersiz uyku kalitesini bozabilir. Uykuyu sağlıklı bir şekilde sürdürmeye engel olabilir. Bunun yanında uyku esnasında sizi rahatsız edebilecek ışık, ses, aşırı soğuk ve sıcak gibi çevre kirliliğine sebep olan nedenler uykuyu bölen etkenlerdendir.

Uykusuzluk Belirtileri Nelerdir?

Her insan kendine göre uyku ihtiyacını belirler. Kimisine 5 saat uyku yeterliyken kimisinin uykudan verim alabilmesi için 8 saat uyuması gerekir. İnsan kendini tanımalı ve uyku problemini kendisi saptamalıdır.

  • Geceleri sık uyanma
  • Uykuya uzun süre dalamama
  • Geç yatıp erkenden uyanma
  • Geceleri hiç uyuyamama
  • Uykudan dinlenmemiş olarak kalkma
  • Gündüzleri olan uykulu hal
  • Depresyon hali
  • Sinirlilik hali
  • Anksiyete
  • Huzursuzluk
  • İş ve sosyal hayatta aksaklıklar
  • Çabuk yorulma

Uykusuzluk Nasıl Tedavi Edilir?

  • Uykusuzluk tedavisi soruna yönelik olarak uygulanır. Eğer sorun psikolojik bir rahatsızlık ise terapiler ve ilaçlar ile tedavi planlaması yapılır.
  • Neden başka bir hastalığa bağlı ise önce o hastalığın tedavisi yapılmalıdır.
  • Kafein, nikotin kullanımı ile uykusuzluk problemi yaşayan bireylerin bunların kullanımını azaltması gerekir.
  • Aşırı fazla ya da aşırı uykudan kaçınılır.
  • Bilişsel terapiler uygulanabilir.
  • Yatak içerisinde geçirilen vakit azaltılır, yalnızca uyumak için yatağa girilir.
  • Uyku hijyeni arttırılır. Uykuya hazırlık adına uygulamalar yapılır. Kişisel hijyen uygulamalarını yerine getirme, yemekten hemen sonra yatağa girmeme, aşırı egzersiz sonrası uyumaya çalışma, her gün aynı saatte yatağa girme gibi.
  • Yatak odası düzenlemesi gözden geçirilir. Uykuyu kötü etkileyen çevresel faktörler yeniden düzenlenir.
No Comments Yet

Comments are closed