Uyku gereksiniminin asırlar öncesinden bilim adamlarının ortaya attığı teorilerle temel fizyolojik ihtiyaçların başında geldiği, günümüz bilim adamları tarafından da desteklenmektedir. Bir insan iki üç güne kadar uykusuz kalabilse de sonrasında bu uyku gereksinimini fazlasıyla yerine koymaya yönelir. Uyku gereksiniminden daha çok düzenli uykunun önemini vurgulamaktayız.

Peki düzenli uyku sizin için ne ifade ediyor? Elbette herkesin kendi vücut gereksinimine göre belirlediği uyku düzeni vardır. Olması gereken de budur. Ancak unutulmaması gereken şey insanların gece uyuması gündüz ise günlük işlerini yerine getirmesi gerçeğidir. Bu düzen insanın yaratılış felsefesine göre böyle kabul edilmektedir. İnsanlar uykularının büyük bir çoğunluğunu gece uykusu uyuyarak geçirmelidir. Çünkü her ayrı saatte insan vücudunun farklı farklı ürettiği hormonları vardır ve biyolojik saate göre bu hormonların salgılanması için uyku ile uyanıklık durumu önem taşır.

Uykusuz kaldığımızda genelde huysuz ve keyifsiz oluruz. Bazen güne uyanmak bile istemeyiz. Bunun başlıca nedeni uykusuz kalmanın sonucunda sakınımı artan kortizon hormonudur. Salgılanması için stres faktörüne ihtiyaç duyduğu bu hormonun artışı zamanla yaşamımızda stresin etkisiyle uyku bozukluklarının artmasına neden olur.

Gece uykusu esnasında salgılanan bir diğer hormon melatonindir. Bu hormon bizi stresten uzak tutarak mutluluk verir. Salgılanması için karanlık ortama ihtiyaç vardır. Melatonin aynı zamanda kalp sağlığını korur ve vücut ısısını düzenler. Bu hormon stres durumunda yetersiz salgılanır. Bu nedenle yeterli uykuyu hayatımıza geçirerek stresten uzak kalmakta fayda vardır.

Uykusuzluğun Nedenleri Nelerdir?

Uykusuzluk nedenleri psikolojik ve fiziksel yakınmaların haricinde yatak, yastık, yorgan ve baza gibi yatak takımınız ile alakalı olabilir. Yatağınızın konforu uykunuz için birincil koşuldur. Yatak odası huzurunuz stresi azaltmak içi çok önemlidir. Kendi bedeninize uygun en kaliteli ve en rahat yatağı seçmenizde fayda var. Öncelikle uykunuzun bölünmesine veya uyuyamamanıza sebep olan şeyin ne olduğunu saptamalısınız.

Organik nedenlere bağlı hastalıklar uykusuzluğa neden olabileceği gibi aynı zamanda uykusuzluk da hastalıklara yol açabilir. Bunlar uyku bozuklukları başta olmak üzere diyabet hastalığı, büyüme geriliği  veya sinir sistemindeki değişikliklerdir.

No Comments Yet

Comments are closed