Günlük hayatta yaşadığımız fiziksel yorgunluğun yanı sıra  düşüncelerin fazla yükü de bedeninimizi yorduğunun farkındayız. Zor geçen bir günün ardından kendimizi hemen yatağımızda uyuyor hayal ederiz. Yorgunlukların tek çaresi bazen uykudur. Ancak yoğunluğun beraberinde getirdiği veya zamansız gelen uyku isteği sonrası uyku sizce ne kadar kalitelidir?

Uyku kalitesi adı altında standartlaşmış bazı kuralları mevcuttur. Zamansız uyuma saatleri ve uyuma isteği ile ertelenen işlerimiz bize stres olarak geri dönecek ve sonuç olarak yine uyku kalitemizi olumsuz etkileyecektir. Zamansız uyuma saati dediğimiz şey; gündüz saatlerinde gereğinden fazla uyumak, gündüz şekerlemelerini alışkanlık haline getirmek, yeterli süre uyunsa bile uyku kalitesinin bozulması gibi konulardır.

Örneğin bir yetişkin günde  7-8 saat ile kaliteli bir uyku sağlayabilir. Fakat bu uykuyu gündüz saatlerinde uyuyorsa uykunun kalitesi düştüğü gibi aslında daha da zararlı hale gelir. Bu yetişkin zihnini toparlamakta sıkıntı yaşar ve insan fizyolojisinin ihtiyaç duyduğu saatte uyunmaması sonucu bedensel, ruhsal ve duygusal yenilenme ihtiyacını karşılayamaz.

Uykuya Nasıl Hazırlanırız?

Uykuyu etkileyen fizyolojik, psikolojik, biyolojik ve duygusal olmak üzere birçok konudan bahsedebiliriz. Yaşadığımız ve düşündüğümüz her şeyin uyku kalitemizi etkilemede katkısı vardır.

Uyku için uygun ortam koşullarını hazırlamak adına şu başlıklardan bahsedebiliriz;

  • Yatak seçimi: Yatak seçiminiz için fizyolojik ve bedensel sağlığınızın farkında olmanız gerekir. İskelet sağlığınız için uygun yatağı seçmeniz uyku kalitesini etkileyen en önemli faktördür. Yattığımız yer rahat olmadıktan sonra uyku kalitesinden bahsetmemizin bir anlamı yoktur.
  • Her gün aynı saatte yatağa girin: Aynı saatte yatağınıza giriş yapmanız beyninizi harekete geçirecek ve uykuya hazırlıkta rahatlama sağlayacaktır.
  • Gece yarısından sonra uyanık kalmayın
  • Yatmadan önce ağır sporlar yapmayın: Uykuya hazırlıkta egzersizin önemi büyüktür. Enerji harcamak ve bedeniniz için sağlıklı egzersizler yapmak uyku kalitenizi de arttıracaktır. Fakat bu egzersizleri yaptıktan hemen sonra yatağa girmeniz kan basıncınızın artması nedeniyle sizi uyurken rahatsız edecek ve uykuya dalmanız zorlaşacaktır. En güzel egzersiz uyku öncesi yapılan yarım saatlik yürüyüşlerdir.
  • Uyku hijyeninizi sağlayın: Yatağa girmeden önce el, yüz, ağız ve diş temizliğinizi sağlamanız, temiz kokmanız, odanızı havalandırmanız ve yeterli aydınlatmayı sağlamanız sizi rahat hissettirecek ve uyku kalitenizi arttıracak yöntemlerden birkaçıdır. Uykudan önce ılık bir duş almanızı öneririz.
  • Yatak odanızı düzenleyin: Yatak odanızın duvarlarını gözlerinizi yormayacak renkten boyayın. Odanızdaki perdeler, nevresim takımları ve çekmecelerinizin rengini hoşunuza gidecek türden seçin. Fazlalık eşyaları yatak odanızda barındırmayın. Odanızı sık sık havalandırın.
No Comments Yet

Comments are closed